Türbeönü Buluşmaları’nda musiki sohbeti

Türbeönü Buluşmaları'nda musiki sohbeti

Türbe Önü Buluşmalarının yedinci gününde, sohbet çadırı musiki programına konuk olan İzmir Devlet Klasik Türk Müziği Korosu Tamburi Sanatçısı Kağan Ulaş, Türk klasik ve tasavvuf musikisinin müstesna enstrümanı tambur hakkında bir sohbet yaptı, emekli Postnişin Mustafa Holat da hatıralarını anlattı

14 Aralık 2019 - 21:18 - Güncelleme: 14 Aralık 2019 - 21:36

Tambur sanatçısı olarak bir çok radyo ve televizyon programına katılan Kaan Ulaş, Konya Türk Tasavvuf Müziği Topluğunda sazende olarak 18 yıl Mevlana’yı anma törenlerinde görev aldı.

Bu yıl ‘Vefa Vakti’ temasıyla düzenlenen etkinlilere de katılan Ulaş, tasavvuf müziğinin temel enstrümanı tamburi hakkında bilgi verdi. Sohbetinde, Mevlana’nın eserlerinde tamburdan bahsettiğini dile getiren Ulaş, tamburun Anadolu ve Ortadoğu coğrafyası dışında pek kullanılmayan bir enstrüman olduğunu söyledi.

Tamburun Türk klasik ve tasavvuf musikisinin temel enstrümanı olduğunu belirten Ulaş, tarihte büyük tamburi sanatçılarının bulunduğunu ifade ederek, Sultan 3. Selim’in neyzen, tamburi, aynı zamanda klasik musikinin büyük bestekarı ve müzisyeni olduğunu kaydetti. Konya’daki manevi atmosferin kendilerini başka bir dünyaya götürdüğünü dile getiren Ulaş, normal Dünya’da içimizde açamayan çiçeklerin burada ki manevi ortamda açtığını söyledi. Mevlana ve Mevlevilerin hakikate giden yolda, güzelliğin ve estetiğin çok kıymetli olduklarını keşfettiklerini belirten Ulaş, Mevlevihanelerin konservatuarlar ve güzel sanat akademileri gibi bir misyonla yüzlerce yıl bu topraklara hizmet ettiğini söylerine ekledi. Ulaş daha sonra ‘Tekbir’ ve ‘Salat-ı Ümmiyye’ nin de makamı olan segah makamında tambur taksimi gerçekleştirdi.

EMEKLİ POSTNİŞİN HATIRALARINI PAYLAŞTI

Türbe Önü Buluşmaları programına katılan emekli Postnişin Mustafa Holat, Mevlevilikte sema, semazen kıyafetinin anlamları ve hatıratları üzerine bir sohbet gerçekleştirdi.

Konya’da dört kuşaktır semazenlik yapan Holat ailesinin büyüklerinden emekli Postnişin Mustafa Holat, semazen, semazen başı ve postnişin olarak yarım asır Mevlana’yı anma törenlerinde görev aldı. Yaşayan bir tarih olarak, 1961 yılında başladığı semazenliğe, 2011 yılında Konya Türk Tasavvuf Müziği Topluluğundan postnişin olarak emekli oldu. Halen Konya’daki İrfan Medeniyeti Araştırma ve Kültür Merkezi (İRFA) da gönüllü olarak hizmet eden Holat, çadırı ziyaret eden misafirlere, semanın manevi ve maddi anlamı ile hatıratlarını anlattı.

Mevlana’yı anma törenlerinin kurumsal olarak yapılmaya başlanmadığı 1950’li yıllarda, evlerde sema yapıldığını dile getiren Holat, ilk olarak şimdiki tiyatro binasında başlayan törenleri izlemeye gittiğinde babasına semazen olmak istediğini, babasının da onayıyla semazenliğe başladığını söyledi. Holat konuşmasını şöyle devam ettii. “1925 yılında çıkarılan ‘Tekke, Zaviye ve Türbelerin Kapatılması Kanunu’ sonrasında, Mevlana Dergahının kapatılması üzerine zamanla sema unutulmaya yüz tuttu. Sema yapmaya 1962 yılında, kapalı spor salonunda sekiz arkadaşla başladık ve bu arkadaşlardan şu an beşi hayatta. Zaman zaman bir araya geliyoruz. Daha önceleri Afyon, Kütahya ve İstanbul’dan semazenler Konya’ya gelerek sema yaparlardı. İlk olarak 1965 yılında yurtdışında sema yaptık. Şimdi semazen arkadaşlarımız çoğaldı ve 30-35 kişi olduk” ifadelerini kullandı.

Mevlevilikte eşya öpmenin manevi anlamını anlatan Holat, neden eşyaları öptüklerini şu örneklerle aktardı. “Biz yorganı elimize aldığımız zaman öperiz. Çay bardağını öperiz. Yere otururken, secdeden kalkarken yeri öperiz. Bu bir şükraniyelik ve Peygamber Efendimizin sünnetine dayanır. Mekke’nin fethinde Resulullah Efendimiz Hacerü'l-Esved taşını öptü. Elini kaldırdı selam verdi. Elindeki asasını Hacerü'l-Esved taşına değdirdi ve asayı öptü. Biz bir eşyayı öpmeyi, Resulullah’ın sünnetinden öğrendik. Hangi tarikat olursa olsun. Orada yapılan hareketler sünneti seniyeye ve farza dayanır. Şeyh efendi istedi diye böyle bir şey yapılmaz.” dedi.

Semazenlerin giydiği tennure ve sikkenin ne anlama geldiğine de açıklık getiren Holat, sohbetinin sonunda Hazreti Mevlana’nın Mesnevisinde yer alan sema hakkındaki beytini okuyarak, semazenlerin sema yaparken ‘Allah, Allah’ diye zikir yaptıklarını söyledi. Dünyanın en büyük şiir külliyatı olarak kabul edilen Mevlana’nın eseri Divan-ı Kebir hakkında da bilgi veren Holat, sohbetini Mevlevilerin yaptığı ‘Gülbang’ duası ile tamamladı.

  • Reklam

YORUMLAR

  • 0 Yorum
Henüz Yorum Eklenmemiştir.İlk yorum yapan siz olun..
Reklam
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR x
Valilikten coronavirüs açıklaması
Valilikten coronavirüs açıklaması
Konya'da Çinli kadında coronavirüs şüphesi
Konya'da Çinli kadında coronavirüs şüphesi
sanalbasin.com üyesidir